24/1/09

Σε άσπρο και σε μαύρο

Αναμφισβήτητα το χρώμα παίζει μεγάλο ρόλο στην ψυχολογία μας αλλά και πολλές φορές στην ίδια την συμπεριφορά μας. Οι γνωστές έρευνες μιλούν για το κίτρινο να αντιπροσωπεύει και να προκαλεί θλίψη, το μπλε την γαλήνη, το κόκκινο το πάθος κλπ κλπ.
Είναι όμως τόσο ισχυρό ώστε να καταφέρνει να επηρεάσει την γενικότερη διάθεσή μας; Είμαστε τελικά τόσο δέσμιοι αυτής της κατηγοριοποιήσης των χρωμάτων;
Μπορεί το χρώμα να καθορίσει ένα συναίσθημα;
Τι θα γινόταν αν θα μπορούσαμε να δούμε τα πράγματα γι αυτό που είναι ανεξάρτητα από την απόχρωσή τους;
Στο προηγούμενο ταξίδι μου στην ίδια την χώρα των έντονων χρωμάτων, επιχείρησα να παίξω λίγο με αυτή την θεωρία αφαιρώντας το χρώμα τραβώντας κάποιες ασπρόμαυρες φωτογραφίες. Συγκρίνοντας αυτές τις εικόνες με τις υπόλοιπες κατέληξα στο συμπέρασμα πως τελικά το χρώμα είναι μόνο όσο ισχυρό όσο εμείς το θέλουμε, η μάλλον όσο εμείς οι ίδιοι το αφήνουμε... να είναι.
Το αληθινό συναίσθημα δεν έχει χρώμα.

Φωτογραφίες : Ισπανία, Οκτώβριος 2008
Τραγούδι : Colorblind

51 πλοηγήσεις:

musicbug είπε...

Katarxin ena megalo thumbs up gia tis katapliktikes ki artistic photos! Oson afora ta xrwmata, nai ok yparxoun oi paradosiakes exigiseis ki epeksigiseis, alla einai kai ypokeimenika o kathenas pws to vlepei. Ena paradeigma einai to aspro kai to mavro, pou einai kai oi photos pou paratheteis. Se kapoious laous to mavro einai to xrwma tou penthous, enw se allous einai to aspro epeidi einai sa na exoun exafanistei ola ta xrwmata, kai symvolizei to keno, tin apousia.
Kali vdomada!!!

tovenito είπε...

όλα τα χρώματα χρειάζονται.όπως και όλα τα συναισθήματα.
αν και ορκισμένος φαν του ασπρόμαυρου στις φωτογραφίες γενικά, σε ορισμένες περιπτώσεις το χρώμα μπορεί πραγματικά να απογειώσει μία εικόνα

PN είπε...

Αρχικά πολύ έξυπνο post. Η γνώμη μου είναι ότι η έγχρωμη φωτογραφία αποτυπώνει τη στιγμή...ενώ η ασπρό-μαυρη εξιδανικεύει τη στιγμή! Δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότερες καλλιτεχνικές φωτογραφίες είναι σε ασπρόμαυρο φιλμ.

Υπάρχουν πολλές έρευνες που ταυτίζουν το χρώμα με την ψυχολογία, αλλά ακόμα και με τον ήχο. Θεωρίες στην Ιστορία της Τέχνης συνδέουν το χρώμα με τη γκεσταλτική ψυχολογία και γενικότερα με τη φυσική επιρροή του χρωματισμού στο συναίσθημα. Η διαφοροποίηση του ασπρόμαυρου - κατά τη γνώμη μου - είναι ότι αφήνει τον θεατή να χρωματίσει την εικόνα. Αυτο σημαίνει ότι μπορεί ο καθένας μας να βιώσει διαφορετικά συναισθήματα απέναντι στην ίδια ουσιαστικά εικόνα. Αυτό δεν είναι πάντα εύκολο απέναντι σε μια έγχρωμη φωτογραφία. Αυτά τα λίγα είχα να πω...πολύ έξυπνη ανάρτηση πάντως!!

Οι φωτογραφίες επίσης είναι εξαιρετικές. Συγχαρητήρια!!

rain είπε...

Καλλιτεχνης δεν είμαι..Πολύ ωραίες οι φωτογραφίες οι ασπρόμαυρες, δίνουν άλλη εικόνα αλλά μου αρέσει και το χρώμα μα σε καμμία περίπτωση δεν θεωρώ πως καθορίζει το συναίσθημα. Το εμπλουτίζει ίσως.

Υπέροχα μέρη

Καληνύχτα σου

konstantinos είπε...

Έχω διάθεση και επιθυμία να απολαμβάνω το καθετί όπως μπορώ, όπως εμφανίζεται στη ζωή μου, όπως μπορώ εκείνη τη στιγμή να το αντιληφθώ.
Με χρώματα, χωρίς χρώματα, με ήχους ή βουβό, με εικόνα ή μόνο με τις υπόλοιπες αισθήσεις να καταγράφουν.
Η ομορφιά υπάρχει εκεί έξω σε όλες τις πιθανές μορφές και μας επισκέπτεται τυχαία.
Κάποιες φορές καθόλου.

konstantinos είπε...

Οι φωτογραφίες σου όμως είναι πολύ όμορφες κι έχουν αυτό το κάτι που κάνει τις α/μ να διαφέρουν.
Οι έγχρωμες είναι πιο κοντά σε αυτό που αντιλαμβανόμαστε.
Οι α/μ δείχνουν κάτι που δεν είναι ορατό...

Roadartist είπε...

Κοσμικέ μου άξονα, πολύ όμορφες φωτογραφίες, κάποιες από αυτές προκαλούν έντονα συναισθήματα..
Νομίζω ότι κάποιες από αυτές θα στις 'πάρω' ;)
Συμφωνώ μαζί σου ότι το αληθινό συναίσθημα δεν έχει χρώμα, ούτε επηρεάζεται από αυτό..

Μάλιστα αντίθετα, αρκετοί υποστηρίζουν ότι α/μ φωτογραφία δεν κρύβει ατέλειες...όσο αναδεικνύει συναισθήματα....
Η ασπρόμαυρη έχει ένα βασικό πλεονέκτημα. Δεν σε αποσπούν τα χρώματα και η μονοχρωμία αυτή σε βοηθά να δεις καθαρά κ ανεπηρέαστα το θέμα.

Όσον αφορά τις έγχρωμες φωτογραφίες είναι σαν μια πολύχρωμη παλέτα, δεν είναι τυχαίο που υπάρχουν φωτογραφίες που δεν μπορείς να τις ξεχωρίσεις κ τις μπερδεύεις με πίνακες ζωγραφικής..

Υπέροχο το ποστ πραγματικά.

fpboy είπε...

Οι φωτογραφίες σου είναι φανταστικές !
Φοβερό το ασπρόμαυρο αν το χρησημοποιήσεις σωστά. (λίγα στοιχεία, γραμμές, αφαιρετικότηα, νεκρή φύση).
Και εσύ το κάνεις πολύ καλά.

Μετεωρίτης είπε...

κάθε χρώμα σημαίνει κάτι διαφορετικο για τον κάθε άνθρωπο, όλα τα χρώματα όμως, είναι εξίσου όμορφα, το καθένα για τον δικό του "λόγο".

καλή χρονιά
(με καθυστέρηση)

Axis Mundi είπε...

@musicbug, Συμφωνώ με όσα περιέγραψες και πράγματι η αντίληψή μας πολλές φορές είναι υποσυνείδητα επηρεασμένη από πολλούς παράγοντες είτε αυτοί είναι από έθιμα/κουλτούρα, είτε από προσωπικά μας γούστα. Σ' ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια.

Axis Mundi είπε...

@tovene592, όλα είναι απαραίτητα απλά πιστεύω πως πολλές φορές τα χρώματα μπορούν να σε παρασύρουν και να μην δώσεις προσοχή στην ουσία μιας εικόνας. Όλα βέβαια είναι σχετικά και υποκειμενικά. Τις καλησπέρες μου!

Axis Mundi είπε...

@VK in Athens, Έτσι ακριβώς είναι. Συμπτωματικά με αυτό που αναφέρεις, είχα/έχω σκοπό να κάνω και μια ανάρτηση σχετικά με την γκεσταλτική ψυχολογία ;) Σ' ευχαριστω VK μου, τις καλησπέρες μου

Axis Mundi είπε...

@rain, Βροχούλα μου όλοι μας είμαστε καλλιτέχνες είτε αυτό βγαίνει νοητά είτε στην πράξη.
Σε καμία περίπτωση δε θέλω να αδικήσω τις έγχρωμες φωτογραφίες και φυσικά το χρώμα τους πολλές φορές εμπλουτίζει τα συναισθήματα.

Axis Mundi είπε...

@konstantinos, μετά απο αυτό το σχόλιο δεν έχω τίποτα παραπάνω να προσθέσω! "Η ομορφιά υπάρχει εκεί έξω σε όλες τις πιθανές μορφές και μας επισκέπτεται τυχαία.
Κάποιες φορές καθόλου."

Axis Mundi είπε...

@roadartist, Καλλιτέχνιδα όπως κι εσύ περιέγραψες υπάρχουν δύο οπτικές γωνίες να το δεις το θέμα. Επίσης υπάρχει η θεωρία πως ο κάθε άνθρωπος έχει διαφορετική αντίληψη ως προς τον τόνο του κάθε χρώματος. Δηλαδή αλλιώς βλέπω εγώ το μπλέ και αλλιώς εσύ. Θέλει ανάλυση το θέμα :)
Χαίρομαι πάρα πολύ που σου άρεσαν και ευχαριστώ που τις πήρες ήδη :)
Τις ταξιδιάρικες καλησπέρες μου!

Axis Mundi είπε...

@fpboy, τώρα τι να πω, ειλικρινά ένα μεγάλο ευχαριστώ, όχι μόνο επειδή σου άρεσαν, αλλά και επειδή κατάλαβες τι ακριβώς σκεφτόμουν όταν τις τράβηξα.
Την καλησπέρα μου

Axis Mundi είπε...

@μετεωριτης, Αγαπημένη Μετεωρίτη μου συμφωνώ απόλυτα. Κάποιες φορές φτάνω να συγκρίνω τα χρώματα με τις νότες της μουσικής. Η καθε μία διαφορετική και με διαφορετικό συναίσθημα.
Σ'ευχαριστώ και καλή χρονιά κι απο εμένα.

apos είπε...

Πριν από ένα χρόνο έκανα ένα ταξίδι στην Andalucia. Μου θύμισες ωραίες στιγμές με τις ωραιότατες φωτό σου. Muchas gracias, chaval!

iLiAs είπε...

...γενικα ειμαι των χρωματων :)
Μου φτιαχνουν τη διαθεση..
οσο για Ισπανια και τις photos..εξαισιες..

Καλο σου μηνα :)

Axis Mundi είπε...

@apos, η ανδαλουσία είναι ένα όνειρο απο μόνη της συμφωνείς; εκεί κάθε γωνία είναι μία φωτογραφία. Αν τις έβαζα όλες θα έπρεπε να αφιερωσω μια ανάρτηση αποκλειστικά σ' αυτή την περιοχή :). De nada tio, me encanta que te gustan! Bienvenido y Hasta luego!

Axis Mundi είπε...

@iLiAs, Κάποιες φορές οι εικόνες είναι τόσο όμορφες που το χρώμα έρχεται δεύτερο. Και δεν μιλάω για φωτογραφίες μόνο αλλα γενικότερα. χαίρομαι πολύ που σου άρεσαν. Καλησπέρες

KitsosMitsos είπε...

Το ασπρόμαυρο έχει γοητεία άλλου επιπέδου! Εύγε!

Λακων είπε...

Με καθυστέρηση πήρα είδηση την επιστροφή σου. Ανανέωση βλέπω με έντονο το μαύρο. Τι να σημαίνει άραγε;

If...ιγένεια είπε...

Θα προτιμησω τις ασπρομαυρες.. Την καλημερα μου.

prasino liker είπε...

Καλησπερα ,
Αν νιωθεις καλα το ασπρομαυρο λαμπει.Αν οχι θλιβεσαι ακομα πιο πολυ.Θελεις χρωμα για ζεστασια.Το χρωμα που μονο τα δικα σου ματια ξερουν να εκπεμπουν.
Οι φωτο υπεροχες.

Skouliki είπε...

υπεροχες φωτογραφιες

χαρηκα που σε ξαναειδα

φιλακια θα τα λεμε σιγουρα :))

Γιώργος Τ. είπε...

Καταπληκτικές φωτογραφίες!! Το ασπρόμαυρο φίλτρο πολλές φορές μπορεί να μας προσφέρει αριστουργήματα!!
Όσο για τα χρώματα, σίγουρα δεν μπορούν να καθορίσουν κάποια συναισθήματα, αλλά μπορούν να τα "βοηθήσουν" κάπως...
Καλή σου μέρα και καλή βδομάδα!

Axis Mundi είπε...

@kitsosmitsos, συμφωνώ απόλυτα... άλλωστε φαίνεται :)) Σ' ευχαριστώ ΚΜ

Axis Mundi είπε...

@λακων, δεν είναι ακριβώς ανανέωση αλλά πιο πολύ ανακαίνιση θα έλεγα. Το μαύρο σ'αυτή την περίπτωση αντιπροσωπεύει απλά ένα χρώμα και τίποτα παραπάνω. Θα αλλάξει κι αυτό όμως σύντομα! Καλησπέρες Λάκων

Axis Mundi είπε...

@if.. ιγενεια, κι εγώ μαζί σου στην παρούσα φάση. Σ' Ευχαριστώ.

Axis Mundi είπε...

@prasino liker, ακριβώς έτσι το βλέπω κι εγώ. Ακόμα και στο ασπρόμαυρο βρίσκουμε χρώμα μας αν αυτά πηγάζουν μέσα μας. Στην περίπτωση μου, τα έχω βρεί. :) Καλησπέρες λικεράκι

Axis Mundi είπε...

@skouliki, Σ' ευχαριστώ πολύ. Χαίρομαι κι εγώ που σε ξαναβρήκα και μάλιστα ανανεωμένη!
Τα φιλιά μου και "χικ" για να μην ξεχνιόμαστε!

Axis Mundi είπε...

@Γιώργος Τ., Ακριβώς αυτό. Δεν μπορώ να πιστέψω πως τα συναισθήματα εξαρτώνται μόνο απο τα χρώματα. Να βοηθηθούν απο αυτά όμως σίγουρα μπορούν!Σύντομα θα υπάρξει και έγχρωμη ανάρτηση από κάποιο νέο μου ταξίδι.
Σ' ευχαριστώ και καλως ήρθες

Side21 είπε...

Πράγματι δεν έχει ...
χρώμα το συναίσθημα !!!
Κι η φωτογραφία απρόμαυρη ή έγχρωμη
καθρεφτίζει το συναίσθημα μέσα
απ' τη ματιά του φωτογράφου ...
Υπέροχες οι δημιουργίες σου ...
όπως και το σχετικό τραγουδάκι !!!
Χάρηκα για τη γνωριμία ...

kalynama είπε...

Ίσως σημασία να έχουν και οι στιγμές, είτε όταν αποθανατίζουμε τις εικόνες, είτε όταν τις παρατηρούμε ως θεατές. Σίγουρα τα χρώματα παίζουν σημαντικό ρόλο, ίσως καθοριστικό, αλλά σημασία έχουν και οι στιγμές μας...

Καλό βραδάκι να έχεις :-))

ce_ είπε...

Εσύ, πραγματικά, γυρίζεις τη Γη!

λιμανάκι είπε...

Τα συναισθηματά μας επηρεάζονται πολύ εύκολα...απο ένα τραγούδι,απο την απουσία ή παρουσία χρωμάτων,απο τον ήλιο ή την συννεφια,απο έναν γλυκό λόγο ή ένα χαμόγελο...


Πολύ όμορφες φωτογραφίες...

Καλώς σε βρήκα :)

another είπε...

προτιμω το ασπρομαυρο,
ετσι βαζεις εσυ το χρωμα που θελεις και νομιζεις οτι ταιριαζει!
ειτε προκειται για φωτογραφια ειτε για οτιδηποτε αλλο!

antinetrino είπε...

Γεια χαρά.
Υπέροχο ποστ.......
Είσαι επαγγελματίας φαντάζομαι.

ΥΣ.Κάπου είχα διαβάσει ότι όποιος επιλέγει το κίτρινο, είναι άτομο με αυξημένη νοημοσύνη!

jacki είπε...

Υπέροχες οι φωτογραφίες σου.. Μου αρέσουν οι ασπρόμαυρες.. Μπορείς να βάλεις εσύ ότι χρώμα θέλεις.. Να τις νιώσεις όπως είναι η διάθεσή σου την κάθε στιγμή.
Καλημέρα και καλώς σε βρήκα.

Albus Genius είπε...

Τα ζώα που έχουν ανεπτυγμένη πιο πολύ από τα ζώα-ανθρώπους την αίσθηση δεν βλέπουν χρώματα.Βλέπουν όμως την τρυφερότητα και την αγάπη και είναι πιστά πιότερο από μας. Τα ζώα-άνθρωποι λένε πως είναι το σπουδαιότερο είδος γιατί κανείς δεν το αμφισβήτησε στη γλώσσα τους.΄Ομορφες φωτογραφίες το ασπρόμαυρο κάνει τη πλαστή μας ιστορία πιο πιθανή, το χρώμα επαινεί λιγάκι την απληστία μας ή πολύ. Προξενητής τις περισσότερες φορές και μαστρωπός του εγωϊσμού μας.

Axis Mundi είπε...

@side21, Δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω μιας και το συναίσθημα για μένα που είδα τις εικόνες στο έγχρωμο δεν μειώθηκε καθόλου. Σ' ευχαριστώ πολύ side21 και εγώ χάρηκα (αν και τα έχουμε ξαναπεί στο παρελθόν).
Την καλημέρα μου

Axis Mundi είπε...

@kalynama, οι στιγμές δεν χρειάζονται φωτογράφηση. Ούτε και τα συναισθήματα αυτών. Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου.
Καλημέρες

Axis Mundi είπε...

@ce_, αναφέρεσαι σίγουρα στο όνειρο μου, και παρόλο που έχω προχωρήσει αρκετά, έχω πολύ δρόμο ακόμα :)
Καλώς ήρθες στην γειτονιά.
Την καλημέρα μου

Axis Mundi είπε...

@λιμανακι, τα συναισθήματα μας όχι μόνο επηρεάζονται αλλά και ζουν μέσα απ' όλα αυτά που αναφέρεις.
Σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.
Χαμογελαστές καλημέρες και καλώς ήρθες

Axis Mundi είπε...

@yet another, Ο πίνακας υπάρχει και οι πινελιές μένουν στην έμπνευσή μας. Κάπως έτσι το βλέπω κι εγώ.
Καλή σου μέρα

Axis Mundi είπε...

@antinetrino, αυτό με το κίτρινο δεν το ήξερα αλλά μου ακούγεται πολύ ενδιαφέρον.
Τώρα όσο για το επαγγελματίας... δυστυχώς είμαι ακόμα πολύ μακριά απο αυτόν τον τίτλο όμως δεν σου κρύβω πως μου άρεσε :)
Την καλημέρα μου

Axis Mundi είπε...

@jacki, αναφέρθηκες σε αυτό ακριβώς που ήθελα να αναφερθώ. Ανάλογα με την διάθεση τις ζωγραφίζεις εσύ αντίστοιχα. Συμφωνώ απόλυτα.
Χαμογελαστές καλημέρες & καλως ήρθες στην γειτονιά μας.

Axis Mundi είπε...

@Albus Genius, το παράδειγμα των ζώων και συγκεκριμένα των σκυλιών πιστεύω είναι και το πιο κατάλληλο. Καταφέρνουν και έχουν αγνά συναισθήματα χωρίς την όποια επιρροή απο χρώματα.

"΄Ομορφες φωτογραφίες το ασπρόμαυρο κάνει τη πλαστή μας ιστορία πιο πιθανή, το χρώμα επαινεί λιγάκι την απληστία μας ή πολύ. Προξενητής τις περισσότερες φορές και μαστρωπός του εγωϊσμού μας."

Με κάλυψες...
Την καλημέρα μου και καλώς ήρθες κοντά μας.

Natalia είπε...

φοβερές φωτογραφίες... έστω και ασπρόμαυρες!
ή μήπως καλυτερα που δεν έχουν χρώμα γιατί έτσι το συναίσθημα βγαίνει πιο αγνό?

καλησπέρα

Axis Mundi είπε...

@natalia, Σ' ευχαριστώ Ναταλία μου. Ισως το χρώμα να είναι απλά ένα πρόσθετο στοιχείο που να μην είναι τόσο αναγκαίο όσο πιστεύουμε. Την επόμενη φορά όμως, υπόσχομαι με χρώμα.
Την καλημέρα μου