25/1/08

Ποιητικές αναμνήσεις

Μετά την ευγενικότατη πρόσκληση των Roadartist και Surrealist καταθέτω κι εγώ ένα από τα αγαπημένα μου ποιήματα.


ΚΟΙΜΗΣΟΥ (Νανούρισμα για έναν Καθρέφτη)

Κοιμήσου
Μη φοβάσαι το βλέμμα
Το περιπλανώμενο.

Κοιμήσου


Ούτε η πεταλούδα
Ούτε ο λόγος,
Ούτε η κρυφή αχτίδα
της κλειδαριάς
Δε θα σε αγγίξουν.


Κοιμήσου

Όπως η καρδιά μου,
Έτσι κι εσύ,

Καθρέφτη μου.

Κήπος όπου ο έρωτας
Ελπίζει σε μένα.

Κοιμήσου άφοβα,
Μα ξύπνα,

Όταν θα σβήσει το στερνό

Φιλί πάνω στα χείλη μου.

Federico Garcia Lorca (1898 - 1936)

Ο Λόρκα είναι ένας μοναδικός καλλιτέχνης που μέσα από τα γραπτά του σημάδεψε, μάγεψε και ενέπνευσε μεγάλους ποιητές όπως τον δικό μας Ελύτη και που παραμένει κατά την γνώμη μου ως ο σημαντικότερος λυρικός υπερρεαλιστής του τελευταίου αιώνα. Ο Ματωμένος Γάμος, Γέρμα, Η Σονέτα του Σκοτεινού Έρωτα και πολλά άλλα θεατρικά και λογοτεχνικά έργα του, άλλα μελοποιημένα, άλλα διασκευασμένα, συνεχίζουν να ζουν και να μας κρατάνε συντροφιά μέχρι και σήμερα. Ο Ισπανός συγγραφέας, ποιητής, μουσικός και ζωγράφος δολοφονήθηκε στις 19 Αυγούστου 1936 στην Γρανάδα κατά την διάρκεια του Ισπανικού εμφύλιου από φασίστες υποστηρικτές του Φράνκο.

Με την σειρά μου προσκαλώ όλους όσους αγαπάνε την ποίηση αλλά και όσους θέλουν να ανακαλύψουν την μαγεία της να συμμετέχουν στο μπλογκοπαίχνιδο!

41 πλοηγήσεις:

kat. είπε...

πραγματικά πολύ όμορφο το ποίημα!!!

"κοιμήσου.. όπως η καρδιά μου"..

Axis Mundi είπε...

@kat. είναι πράγματι πολύ όμορφο, ούτε λιγότερο όμως ούτε περισσότερο απ' όλα τα υπόλοιπα ποιήματα του Λόρκα. Καλησπέρα και σ' ευχαριστώ Kat.

Surrealist είπε...

Μεγάλη τιμή να με φιλοξενείς εσύ πολυταξιδέμενε...

τα μάτια σου ποιήματα έχουν γεμίσει...

Σ΄ευχαριστώ φίλε, S!

αφήνω ένα τραγούδι-ποίηση

Μουσική, Στίχοι: Θανάσης Παπακωνσταντίνου

Τραγούδι: Σωκράτης Μάλαμας

Αγία Νοσταλγία

πέλαγο ανοιχτό,

πόσα σκαριά έχεις πάρει

για πάντα στο βυθό;

Αγία Νοσταλγία

φιλώ την εικόνα σου.

Δεν έχω απόψε πού να πάω,

δέξου με στο δώμα σου.

Αγία Νοσταλγία

τις αγάπες μου καλώ

μέσα από καθρέφτη

παραμορφωτικό.

Αγία Νοσταλγία

της μνήμης αδερφή

είσαι αγκάθι, βάλσαμο

τραγούδι και στριγκλιά μαζί.

Αγία Νοσταλγία

ανίκητο θεριό

έχεις κλείσει την καρδιά μου

σε λαβύρινθο.


Την καλημέρα μου!!

Surrealist είπε...

Υ.Σ. Εννοείται (για τον Λόρκα) μπράβο σου!!
Φίλη, Στέβη.

Axis Mundi είπε...

@Surrealist, δεν έχω λόγια για την ποίηση που μου άφησες! Μα τι δύναμη έχει αυτή η τέχνη.
Όσο για τον Λόρκα, να φανταστείς πως μου ήταν δύσκολο να γράψω έστω και αυτό το κειμενάκι για έναν άνθρωπο που ειλικρινά τίποτα δεν θα μπορούσε να είναι αρκετά άξιο για να μπορεί να τον περιγράψει. Αρκεί να διαβάσει κανείς κείμενα του μεγάλου Ελύτη για να καταλάβει. Αυτά που πρόλαβε και μας άφησε μιλάνε μόνα τους και τον κάνουν αθάνατο.

iLiAs είπε...

Καλο σαββατοκύριακο, "ποιητικό", χαρούμενο! :)

KitsosMitsos είπε...

Καλησπέρα.
Απλώς, περαστικός.
Ενδιαφέρουσα επιλογή.

ΩΣΗΕ είπε...

Γνωρίζω το Λόρκα, όχι το συγκεκριμένο ΠΑΝΕΜΟΡΦΟ ποίημα που παρέθεσες.
Σ' ευχαριστώ,

καλό βράδυ.

Pan είπε...

Καλησπέρα.

Δεν νιώθω ικανός να σχολιάσω τον Λόρκα.

Ένα μόνο σχετικό - άσχετο: 38 χρονών. Διερωτούμαι, εκείνοι οι ανεγκέφαλοι που αποφάσισαν, διέταξαν και εκτέλεσαν αυτό τον άνθρωπο, ήξεραν πόσο κακό έκαναν στην πατρίδα τους και στον κόσμο ολόκληρο;

Ανώνυμος είπε...

ωραία επιλογή!!
πολύ όμορφο ποιήμα!
:)

Cinestef είπε...

Η επιλογή σου υπέροχη. Θεϊκό το ποίημα.
Ως τόσο, συμφωνώ απόλυτα με τα λόγια του pan. Δεν είμαι σε θέση να σχολιάσω τον Λόρκα... και η ζημιά... γιγαντιαία.
Φχαριστώ S!

Jason είπε...

Πολύ όμορφο.
Πολύ γλυκός άνθρωπος ήταν.

Roadartist είπε...

Καλημέρα Κοσμικέ Άξονα μου. Πανέμορφη επιλογή. Σε ευχαριστώ που επέλεξες ένα τόσο όμορφο ποίημα, απο τον "θεό" Λόρκα :) και αποδέχτηκες τη πρόσκληση μου .. Φιλιά, να είσαι πάντα καλά :)

Axis Mundi είπε...

@ilias, Σ'ευχαριστώ! καλό "ποιητικό" σαββατοκύριακο και σε σένα!

Axis Mundi είπε...

@kitsosmitsos, καλησπέρα και καλώς ήρθες απλά περαστικέ. Σ' ευχαριστώ!!

Axis Mundi είπε...

@ωσηε, το συγκεκριμένο ποίημα είναι από τα πρώτα του και μάλλον δεν είναι πολύ γνωστό όσο άλλα έργα του. Εγώ σ' ευχαριστώ :)

Axis Mundi είπε...

@pan, ήξεραν πως ήταν καλλιτέχνης και ήξεραν πως μπορούσε να εκφράσει "ελεύθερη" γνώμη και αυτό αποτελεί μέγιστη απειλή σε οποιοδήποτε φασιστικό καθεστώς. Σίγουρα δεν ήξεραν πως ο συγκεκριμένος άνθρωπος θα έμενε στην ιστορία και πως το έργο του θα αποτελούσε σημείο αναφοράς στην λογοτεχνία γιατί αν το ήξεραν θα τον είχαν εκτελέσει μια ώρα νωρίτερα.

Axis Mundi είπε...

@akon, χαίρομαι που σου άρεσε, σ' ευχαριστώ.

Axis Mundi είπε...

@cinestef, σ' ευχαριστώ πάρα πολύ. Πράγματι όπως έγραψα και παραπάνω η ζημιά γιγαντιαία αλλά μην ξεχνάμε πως ακόμα και σήμερα τον διαβάζουμε και τον ακούμε με το ίδιο δέος. Εγώ ευχαριστώ Σ.

Axis Mundi είπε...

@jason, ήταν και γλυκός :) ήταν πολλά που σίγουρα είναι δύσκολο να περιγράψουμε. Σ' ευχαριστώ και καλώς ήρθες.

Axis Mundi είπε...

@roadartist, αγαπημένη μου καλλιτέχνιδα του δρόμου, χαίρομαι πολύ που σου άρεσε το συγκεκριμένο ποίημα από τον όπως πολύ σωστά έθεσες "θεό". Εγώ σ' ευχαριστώ για την συγκεκριμένη πρόσκληση γιατί μου έδωσε την ευκαιρία να αναφερθώ σε έναν από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της σύγχρονης ιστορίας. Να είσαι πάντα καλά με πολλά άλλα τέτοια!

πνευμα είπε...

Πανέμορφο ποιήμα και η αναφορά στον Λόρκα εξαιρετική.

Την καλημέρα μου

Axis Mundi είπε...

@πνευμα, σ' ευχαριστώ και χαίρομαι που σου άρεσε. Όσο για την αναφορά στον Λόρκα, "λίγη" θα έλεγα αλλά ακόμα και ολόκληρο τόμο να έγραφα πάλι δεν θα ήταν αρκετό για να τον περιγράψει.
Την καλημέρα μου!

Utopia είπε...

Στο προηγούμενο ποστ σου μας παρότρυνες να μην κοιμηθούμε,εδώ μας λες..."κοιμήσου!"...Αποφάσισε!

Το ποίημα...υπέροχο!
Την καληνύχτα μου!:)

Surrealist είπε...

Axis Mundi χαίρομαι που ξαναέρχομαι και σε βρίσκω ανανεωμένο, εννοώ από S με ονοματεπώνυμο :}
οπότε δεν αφήνω αλλη τέχνη, εξάλλου η απ'αντησή σου στο σχόλιό μου με κάλυψε και με έκανε να σωπάσω τιμώντας την!

Καλό βράδυ, φίλη Στέβη.

If...ιγένεια είπε...

Εξαιρετική επιλογή..

kalynama είπε...

πραγματικά υπέροχο...
ταξίδεψα... ό,τι καλύτερο για ένα πρωινό ξεκίνημα.. :-))

Μετεωρίτης είπε...

Τι να πει κανείς για τον Λόρκα;!
Μπράβο για την επιλογή σου, ο Λόρκα είναι από τους αγαπημένους μου, ειδικά τα θεατρικά του...

Πολλές καλημέρες!!

Axis Mundi είπε...

@utopia, να με αφήσεις ήσυχο με τις κυκλοθυμικές μου τάσεις!!! Άλλωστε αν το αναλύσεις καλά θα δεις πως δεν διαφέρουν και τόσο. Σ' ευχαριστώ και καλή σου μέρα :))

Axis Mundi είπε...

@surrealist, δεν ήταν ακριβώς ανανέωση αλλά σε κάποιο ιστολόγιο είδα πως και κάποιος άλλος υπέγραφε με το ίδιο όνομα οπότε είπα να το αλλάξω. Άσε που αυτό ταιριάζει και καλύτερα με το όνομα του μπλογκ :) Να περνάς συχνά και να αφήνεις τέχνες κάθε φορά αφού ξέρεις πως μου αρέσουν! Μια μεγάλη καλημέρα από εμένα!

Axis Mundi είπε...

@if.. ιγένεια, σ' ευχαριστώ και χαίρομαι πολύ που σου άρεσε. Την καλημέρα μου!

Axis Mundi είπε...

@kalynama, αν ταξίδεψες τότε τα λόγια μου περιττά! Δεν βρίσκω καν λόγια να σου πω πόσο το εκτιμώ! Σ' ευχαριστώ πάρα πολύ και πάντα τέτοια πρωινά ξεκινήματα!

Axis Mundi είπε...

@μετεωρίτης, πράγματι είναι δύσκολο να μιλήσει κανείς γι' αυτόν τον καλλιτέχνη γι αυτό και δυσκολεύτηκα να γράψω ακόμα και αυτά τα λίγα. Τα θεατρικά του είναι διαχρονικά και ευτυχώς για εμάς που μένουμε Ελλαδα, έχουμε την ευκαιρία να τα απολαμβάνουμε αρκετά συχνά.
Σ' ευχαριστω!

Natalia είπε...

ωραιος ο Federico...

και πολυ καλή η επιλογή του ποιήματος που έκανες

καλησπέρα

Axis Mundi είπε...

@natalia, ωραίος και σημαντικός ο Federico. Καλησπέρα και σε σένα και σ' ευχαριστώ!

Surrealist είπε...

Σε απάντηση της καλημέρας... εννοώντας της ουσίας που ειλικρινά δίνεις με το σχόλιό σου, δηλ. την φιλιά και την καλή διάθεση και από μένα μία όμορφη καληνύχτα ουσίας και φιλίας.

Ασφαλώς και θα τα λέμε, η τέχνη είναι ζωή, η ίδια η ζωή...

Σ' ευχαριστώ!


Οδυσσέας Ελύτης (το πραγματικό του όνομα, Οδυσσέας Αλεπουδέλης)
είχε πει: "Εκείνο που πρέπει να γίνεται και να ξαναγίνεται αδιάκοπα, ατέρμονα, χωρίς την παραμικρή διάλειψη, είναι η αντιδουλικότητα, η αδιαλλαξία, η ανεξαρτησία. Η ποίηση είναι το άλλο πρόσωπο της Υπερηφάνειας."

Axis Mundi είπε...

@surrealist, η φράση του μεγάλου Ελύτη νομίζω τα λέει όλα! Δεν χωράνε άλλα λόγια μετά από αυτό.

Me:Moir είπε...

Υπέροχο..

Axis Mundi είπε...

@me:moir Σ' ευχαριστώ me:moir η μήπως να πω Poetic Memoir όπως ο τίτλος; :) Καλημέρα :)

Me:Moir είπε...

Με εκπλήσεις ευχάριστα...
Καλησπέρα :)

Me:Moir είπε...

"εκπλήσσεις" εννοούσα.